‘Burgerschap als apart vak? Daar heb ik toch helemaal geen tijd voor!’
Moeite met het integreren van burgerschapsonderwijs? Ontdek het gemak van onze complete en actuele burgerschapsmethode met doorlopende leerlijn.
Jouw leerlingen de beste voorbereiding geven op hun toekomst. Dát wil je als school. En goed burgerschapsonderwijs helpt daarbij. Maar hoe geef je burgerschap de aandacht die het verdient, zonder jouw docenten op te zadelen met wéér een nieuwe taak? Want een ad-hoc lesje is toch ook prima?
Burgerschapsonderwijs opnemen in het bestaande curriculum is voor veel scholen een uitdaging. Enerzijds wil je burgerschap de plek geven die het verdient, anderzijds mis je de tijd en focus om burgerschapsonderwijs voldoende aandacht te geven. Met een losse les of een periodiek project laat je jouw leerlingen kennismaken met de maatschappij.
Maar wil je jongeren écht goed voorbereiden op hun toekomst, dan verdient burgerschap meer aandacht dan alleen dat ene uurtje tijdens maatschappijleer.
Daarom ben jij op zoek naar een methode die:
- Makkelijk te integreren is
- Burgerschap in een doorlopende leerlijn aanbiedt
- Aanpasbaar is aan de leerbehoeften in jouw klas
- Kant-en-klare lespresentaties bevat
Met burgerschap als vast vak op het lesrooster geef je leerlingen de juiste basis mee voor een krachtige start in de maatschappij. En dat begint met een goede burgerschapsmethode.
LEF Burgerschap: een complete, actuele en eenvoudige burgerschapsmethode
LEF is een complete burgerschapsmethode voor het voortgezet onderwijs. De methode is altijd actueel en gemakkelijk aan te passen aan de leerbehoeften van de leerlingen. Eenvoudig in gebruik voor de docent, uitdagend voor middelbare scholieren. Met actuele thema’s en eigenwijze werkvormen zorgt LEF voor opschudding en verbinding in de klas, terwijl jij handvatten krijgt om lastige thema’s aan te snijden. En dat allemaal binnen een doorlopende leerlijn.
Dit is LEF:
- Eenvoudig in gebruik – in één klik bereid jij je les voor
- Uitdagend voor de leerling – zorg voor opschudding met eigenwijze werkvormen
- Altijd actueel – de methode speelt direct in op veranderingen in de maatschappij
- Pas zelf de les(vorm) aan, zodat het altijd aansluit bij jouw klas
- Leerlingen bouwen een portfolio en persoonlijk profiel op
- Twaalf thema’s voor onder- en bovenbouw, die aansluiten op de doorlopende leerlijn
- Digitaal en als werkboek beschikbaar, of een combinatie van beide
- Concreet bewijs voor de nieuwe kerndoelen voor burgerschap (2024)
Vraag een demo aan
Kies zelf je thema’s
LEF Burgerschap activeert jouw leerlingen, zodat jij met hen in gesprek kan gaan over thema’s die er écht toe doen. Van crypto tot sexting en van polarisatie tot mentale weerbaarheid. Thema’s die voor opschudding zorgen en tot discussie leiden, maar die ook verbinden en zorgen voor openheid binnen de klas. We maken alles bespreekbaar, maar geen zorgen: de methode geeft jou praktische tools voor het aansnijden van lastige burgerschapsthema’s.
In plaats van simpelweg informatie droppen, gaat LEF voor teamwork, communicatie en het oplossen van problemen. Hoe? De methode mixt leerstof met interactieve activiteiten, zoals uitdagende quizzen en diepgaande interviews. En daar blijft het niet bij. Leerlingen bouwen hun eigen portfolio en persoonlijk profiel op, waarin je hun ontwikkeling kan volgen.
De complete methode biedt 12 thema’s. Toch zijn er ook scholen die de voorkeur geven aan een slankere samenstelling, daarom ontwikkelden wij LEF op maat. Dezelfde inhoud, maar passend bij jouw school. Je kiest namelijk zelf welke én hoeveel thema’s je wil behandelen. Zo doe je alleen dát, wat je echt wil inzetten.
Bekijk LEF op maat
Versterken van vaardigheden
De lesmethode richt zich specifiek op de vaardigheden van leerlingen versterken, zodat zij effectief kunnen deelnemen aan de maatschappij als actieve en verantwoordelijke burgers. Anders dan andere lesmethodes voor burgerschap heeft LEF een aantal unieke kenmerken:
- Gericht op vaardigheidsontwikkeling
In plaats van alleen te focussen op het verstrekken van informatie over burgerschap, richt het programma zich op het ontwikkelen van vaardigheden zoals samenwerken, communiceren en problemen oplossen.
- Gericht op actie en veranderingsgericht werken
In plaats van alleen te leren over burgerschap, moedigt het programma leerlingen aan om actie te ondernemen en veranderingsgericht te denken, waarmee zij een bijdrage leveren aan de maatschappij.
- Interdisciplinair programma
Het programma combineert elementen van verschillende onderwerpen, zoals geschiedenis, maatschappijleer, wiskunde, taal en natuurwetenschappen om leerlingen een bredere context te geven voor burgerschap.
- Gericht op zelfreflectie en zelfevaluatie
Het programma moedigt leerlingen aan om over hun eigen leerproces en activiteiten te reflecteren en zichzelf te evalueren, om zo hun talenten en hun bijdrage aan de maatschappij verder te ontwikkelen.
Flexibel of thematisch werken: jij kiest
Niet ieder onderwerp is even makkelijk te bespreken met leerlingen. Niet elke klas is hetzelfde en jij als docent moet je ook comfortabel voelen. Daarom kies jij zelf welke thema’s relevant zijn binnen de school en jouw klas.
LEF Burgerschap draait 70 procent om actief en 30 procent om verwerken. Als docent kies je welke lesvorm het beste past. We bieden hiervoor drie verschillende lesvarianten, zo kies jij welke vorm het beste bij jou past. Kies je voor een vrijere invulling of toch liever voor een gestructureerde les? Een combinatie van beide is ook mogelijk. Onze burgerschapsmethode is flexibel en thematisch.
Bovendien is LEF zowel digitaal als in een werkboek beschikbaar, of in combinatie.