Het Rijks in Nijmegen grijpt de macht met LEF! burgerschap
Hoewel de opkomst onder jongeren tijdens de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2021 hoger was dan ooit, blijft politiek een niet al te populair thema onder de jeugd. Zonde, want jongeren zijn natuurlijk dé stem van de toekomst. Hoe zorgen we ervoor dat jongeren op het voortgezet onderwijs zich meer gaan interesseren voor politiek? Onze burgerschapsmethode LEF! helpt hierbij.
Op maandag 13 november was LesLab te gast bij Het Rijks in Nijmegen, met als doel leerlingen te prikkelen met een les over politiek. In de les van docent maatschappijleer Nina Burgers maakten 16 vmbo-vierdeklassers kennis met onze nieuwe burgerschapsmethode LEF!, aan de hand van het thema “Laat je stem horen, grijp de macht!”
Wat is politiek?
Na een korte introductie begonnen we met een werkvorm over politiek: ”Wat is politiek?” en vooral ”Wat heeft de politiek voor jou gedaan?” Aan de hand van een kort filmpje ontstond er een klassengesprek over twee wetten die van kracht zijn gegaan of binnenkort van kracht worden:
1. Alcohol is verboden voor jongeren onder de 18.
2. Mobiele telefoons zijn niet langer toegestaan in de school.
De leerlingen gaven hun mening, waardoor ze goed voorbereid waren op de volgende activiteit: het klasdebat.
Klasdebat
De klas werd verdeeld in teams van vier leerlingen, die in debat gingen over actuele stellingen als ”De dienstplicht moet weer worden ingevoerd”, ”Een school mag een leerling weigeren om zijn of haar geloofsovertuiging” en ”Vuurwerk moet verboden worden voor particulieren”. De groepjes kregen de opdracht voor of tegen te zijn en bedachten argumenten. In het begin verliep het nog wat stroef, maar al snel kwamen de leerlingen los en voerden ze een goed onderbouwd debat. Na drie minuten werden de volgende groepjes uitgenodigd met een nieuwe stelling zodat iedereen twee keer aan bod kwam.
Als ik het voor het zeggen heb…
Met een klein groepje van vier leerlingen gingen we dieper in op wat zij belangrijk vonden als ze de macht hadden. Als jij de macht had, wat zou je doen? Ze moesten vijf onderwerpen rangschikken van belangrijk naar minder belangrijk. Dat was lastig, vooral toen vrijheid van meningsuiting eerst op de derde plaats stond, maar later toch belangrijker leek dan gedacht. Na wat discussie kwamen ze gezamenlijk tot een mooie top 5. In de nabespreking werd benadrukt dat politiek ook draait om samenwerken, elkaar overtuigen en belangen afwegen.
Geef leerlingen een stem
In een nagesprek met docent Nina benadrukte zij het belang van leerlingen zelf het woord geven en hen uitnodigen zichzelf te laten horen. Iets wat vandaag uitgebreid aan bod kwam. “Docenten zenden soms veel informatie, maar het vraagt iets van hen om uit hun comfortzone te stappen en leerlingen écht te prikkelen met spannende werkvormen, die soms ook wat onrust kunnen veroorzaken. Dit resulteerde er vandaag in dat leerlingen zich gehoord voelden, betrokken waren bij de inhoud en hun vaardigheden konden oefenen. Het uiten van meningen bleek best spannend, maar door een duidelijke setting en structuur werden leerlingen gemotiveerd om dit te doen”, aldus de docent maatschappijleer.
‘Dit smaakt naar meer’
Nina is dan ook erg enthousiast over de lessen van LEF, die er volgens haar goed uitzien en houvast bieden. “Ik ben nieuwsgierig naar de andere thema’s binnen de methode en kan niet wachten om met mijn leerlingen opnieuw aan de slag te gaan met de werkvormen. Thema’s als ‘Verleiding en verslaving’, maar ook ‘Fris en fit’ en ‘Invloed’ staan hoog op mijn lijstje. Dit smaakt absoluut naar meer!”
Het is duidelijk: Het Rijks in Nijmegen heeft LEF!
Gratis thema Grijp de Macht!
Wil jij jouw leerlingen ook prikkelen met een burgerschapsmethode die écht goed past bij de belevingswereld van jongeren? Ga dan nu GRATIS aan de slag met het thema 'Grijp de Macht!' en geef jouw burgerschapslessen in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen nóg meer waarde.
Download hier het gratis thema
"*" geeft vereiste velden aan