Proeftuin komt tot bloei
Sinds 2018 helpt Proeftuin LOB leerlingen ontdekken wie ze zijn, wat ze willen en waar ze naartoe willen. Nu is het tijd voor een volgende, logische stap: Proeftuin 2.0. Het vertrouwde concept, maar dan in een vernieuwd jasje.
Onder de nieuwe titel Proeftuin Mentorles & LOB stellen we de leerling centraal en bieden we nóg meer handvatten voor de docent. Kleine wijziging in de naam, maar zó waardevol. Waarom? Je leest het hier!
Proeftuin Mentorles & LOB
Onder de nieuwe titel Proeftuin Mentorles & LOB stellen we de leerling centraal en bieden we nóg meer handvatten voor de docent. Met deze vernieuwde methode krijgen leerlingen de regie over hun toekomst. Geen saaie invuloefeningen, maar actieve opdrachten die hen prikkelen en uitdagen.
Ze ontdekken op een natuurlijke manier hun talenten, drijfveren en mogelijkheden, van brugklas tot examenjaar. Docenten hebben altijd drie lesopties om uit te kiezen, passend bij het moment en de energie in de klas. Binnen een paar muisklikken staat de les klaar, mét automatische dossieropbouw per leerling.
De route naar het nieuwe Proeftuin
De bollen zitten in de grond, nog even en dan is het tijd om te oogsten… In het voorjaar komt Proeftuin Mentorles & LOB tot bloei.
Benieuwd naar deze vernieuwing? We delen het ontwikkelproces in vier delen: van het vernieuwde design tot slimme software.
Volg onze reis en zie hoe jouw feedback Proeftuin laat groeien!
Deel 1: Proeftuin komt tot bloei
Stijn vertelt over de nieuwe merknaam ”Proeftuin Mentorles & LOB”, de drie eilanden (Jij, Leren en Later), en de essentiële plek van Proeftuin in jouw onderwijs.
“Een jaar of zes, zeven geleden stond LOB hoog op de agenda, maar we merken dat docenten, decanen en schoolleiders kampen met uiteenlopende belangen”, begint Stijn. “Maar de ontwikkeling van leerlingen mag nooit naar de achtergrond verdwijnen. LOB biedt essentiële tools voor zelfontplooiing en keuzes zoals een profiel of vervolgopleiding. Dat fundament begint bij het inrichten van je mentorlessen.”
Deel 2: Ontdek de wereld van Proeftuin
Esmé laat zien hoe het vernieuwde design vorm krijgt, met een frisse uitstraling en een toegankelijk, gebruiksvriendelijk dashboard.
“We wilden dat Proeftuin een nieuwe uitstraling kreeg, maar toch trouw bleef aan zijn wortels. Van het ontwerpen van een nieuw maar herkenbaar logo, tot aan de designs van een les en een template voor presentaties. Alles heeft een frisse, eigentijdse uitstraling gekregen die aansluit bij de doelgroep.”
Deel 3: Proeftuin groeit met je mee
Rogier neemt je mee in de innovatie van de software, en hoe Proeftuin steeds slimmer en persoonlijker wordt afgestemd op jouw behoeften.
“Met het vernieuwde Proeftuin zorgen we ervoor dat elke leerling, of ze nu Zorg en Welzijn of Techniek hebben gekozen, zich écht verbonden voelt met de inhoud. We passen de omgeving aan op hun leerbehoeften, maar ook op persoonlijke voorkeuren en interesses.”
Deel 4: Proeftuin maakt het praktisch
Freddy laat zien hoe een thema als plannen je ondersteunt in je dagelijkse werkzaamheden. Of je nu leerling bent of docent, plannen maakt alles makkelijker. Ook ouders spelen hierin een belangrijke rol door te helpen met structuur en motivatie. Zo wordt plannen een waardevolle vaardigheid voor iedereen!
“Het échte waardevolle leren gebeurt als LOB wordt geïntegreerd in het dagelijks leven van de leerling. Als het gesprek thuis of buiten schoolmuren wordt doorgetrokken, krijgt het meer waarde. Met Proeftuin Mentorles & LOB kruipen we meer in de belevingswereld van de leerling en helpen we hen met ‘skills for life’.”
Volg onze reis en ontdek hoe Proeftuin groeit!
Nu al meer weten over onze vernieuwde methode?