Ga naar de inhoud
VO

Proeftuin groeit met je mee

7 april 2025
Proeftuin groeit met je mee

Sinds 2018 helpt Proeftuin leerlingen te ontdekken wie ze zijn, wat ze willen en waar ze naartoe willen. Maar het is tijd voor een logische, volgende stap: Proeftuin 2.0. Het vertrouwde concept, maar dan in een vernieuwd jasje. Onder de nieuwe titel Proeftuin Mentorles & LOB stellen we de leerling centraal en bieden we nóg meer handvatten voor de docent. Waarom? Je leest het hier!

De route naar het nieuwe Proeftuin

Benieuwd naar deze vernieuwing? We delen het ontwikkelproces in vier delen: van het vernieuwde design tot slimme software. In dit derde deel van deze serie geeft Rogier, ontwikkelaar bij LesLab, een kijkje in de techniek achter het vernieuwde Proeftuin. Deze adaptieve lesmethode is ontworpen om elk aspect van de leerervaring te personaliseren, en Rogier vertelt hoe dit in zijn werk gaat.

Bekijk hier alle interviews met de makers van Proeftuin Mentorles & LOB. 

De eerste mentorlesmethode die met élke leerling meegroeit!

Stel je voor: een lesmethode die zich niet alleen aanpast aan iedere leerling in je klas maar ook de diversiteit gebruikt om het leerproces te versterken. Proeftuin Mentorles & LOB stemt zich af op de persoonlijke voorkeuren en interesses van de leerlingen.

Met een vernieuwde layout, een gebruiksvriendelijker dashboard en elementen van gamification, kunnen leerlingen hun eigen hobby’s en interesses invoeren, wat de online omgeving voor iedere leerling uniek maakt. Dit maakt leren niet alleen persoonlijker, maar ook boeiender. Precies wat leerlingen nodig hebben om betrokken en gemotiveerd te blijven!

Gebruik van AI, zonder de gevaren

“Het ontwikkelen van een adaptieve lesmethode was al lang een wens van ons”, begint Rogier. “We hebben uitgebreid onderzocht hoe we de flexibiliteit en personalisatiemogelijkheden van AI kunnen verwerken in een lesmethode, zonder de bijbehorende risico’s. Ons doel was om een systeem te bouwen dat zich aanpast aan iedere individuele leerling, zonder het gevaar van onjuiste data. En dat is gelukt!”

Elke leerling verbinden met de inhoud

“Met het vernieuwde Proeftuin willen we dat een leerling met het profiel Zorg en Welzijn zich nét zo verbonden voelt met de inhoud als een techniekleerling. Daarom zorgen we ervoor dat diegene op de juiste manier wordt aangesproken. Maar een leerling is méér dan alleen een student die een zorg- of techniekprofiel heeft gekozen. Leerlingen met hetzelfde profiel kunnen totaal verschillende interesses en hobby’s hebben, of andere vakken makkelijk of juist moeilijk vinden. De online omgeving van Proeftuin past zich daarom niet alleen aan de leerbehoeften aan, maar ook aan persoonlijke voorkeuren, interesses, hobby’s en hoe zij de verschillende vakken ervaren”, legt Rogier uit.

Persoonlijke profielen

“We begonnen met het idee om avatars te creëren waar leerlingen zich in kunnen herkennen,” legt Rogier uit. “Maar we wilden clichés vermijden, zoals het stereotype dat iemand die techniek studeert ook automatisch van auto’s en gamen houdt. Daarom kan de leerling aan de hand van vragen bij een eerste moment van binnenkomen zijn of haar interesses en hobby’s invullen, maar ook het niveau en andere persoonlijke kenmerken. Dit biedt al een goede richting. En wil hij of zij later tóch nog iets wijzigen, dan kan dat altijd.”

“Met deze gegevens bouwt Proeftuin profielen op basis van diverse factoren, zoals naam, woonplaats, sectorkeuze, hobby’s en interesses. Gedurende de eerste lessen en thema’s wordt de input verder uitgevraagd. Hierdoor kan de methode meer gerichte vragen stellen en passende afbeeldingen of video’s tonen. Dit leidt tot een echt gepersonaliseerde leerervaring, ondersteund door AI, terwijl elke tekst en video door onze redactie wordt gecontroleerd.”

Technologie en mensenwerk

In het vernieuwde Proeftuin gaan technologie en mensenwerk dus écht hand-in-hand. “Neem het Proeftuin-thema ‘Fijne klas’. Op bepaalde punten in de lesstof wordt de content aangepast aan de voorkeuren van de leerling. Onze schrijvers creëren verschillende varianten van een opdracht over bijvoorbeeld grensoverschrijdend gedrag, en de software kiest de meest relevante vraag voor die specifieke leerling. Zo krijgt een leerling met een zorgprofiel een vraag over grensoverschrijdend gedrag in de zorg, en een leerling met een techniekprofiel een vraag over grensoverschrijdend gedrag in de technische sector. Zo verwerken we bijvoorbeeld ook interesses, hobby’s en lastige vakken in de vragen.”

“Naast deze slimme functie heb je wellicht al gezien dat het profiel een mooie opfrisser heeft gekregen. Hier komen de interessante antwoorden van de leerlingen op één plek samen.”

Niet iedereen zit op TikTok

“Dit geeft de online omgeving voor elke leerling een uniek karakter en maakt de leerervaring veel boeiender. Precies wat leerlingen nodig hebben om aangehaakt en betrokken te blijven. Daarbij willen we blijven aansluiten op hun belevingswereld, omdat dat betere leerresultaten oplevert. Dat kon voorheen alleen generiek, bijvoorbeeld door ervan uit te gaan dat alle jongeren op TikTok zitten. Maar dankzij AI wordt die belevingswereld nog veel specifieker toegepast.”

"We blijven aansluiten op de belevingswereld van jongeren, omdat dat betere leerresultaten oplevert." Rogier

Uitdagingen en toekomstvisie

“De grootste uitdaging was het schrijven van heel veel content, zodat AI de juiste variant kan kiezen, passend bij het profiel van de leerling. Daarbij moet je als schrijver zó schrijven, dat jouw opdrachten blijven kloppen als deze aan verschillende leerlingen worden getoond. Iedere opdracht heeft zijn eigen nuance, dus je bent altijd aan het aanpassen. Dit is zowel een technische als een creatieve uitdaging.”

Veiligheid en betrouwbaarheid

Wie zich zorgen maakt over de veiligheid van een op AI-gebaseerd platform, kan Rogier gelijk geruststellen. “Alles is versleuteld en onze servers voldoen aan de strenge Nederlandse normen. Ook wat betreft de AVG is alles waterdicht, omdat AI nooit direct interacteert met de leerling.”

Met Proeftuin Mentorles & LOB zet LesLab een grote stap vooruit in het personaliseren van onderwijs, waardoor leerlingen niet alleen inhoudelijk maar ook persoonlijk meer betrokken raken bij hun leerproces.

Blijf op de hoogte van het nieuwe Proeftuin

Naast deze blogserie, waarin je leest hoe de makers het proces ervaren, plannen we ook een eerste rondleiding door de methode, een live Q&A en een demonstratie op jouw school. Het nieuwe werkboek staat gepland voor hartje zomer – onze kers op de taart.

In het volgende deel laat Freddy zien hoe een thema als plannen je ondersteunt in je dagelijkse werkzaamheden. Ook ouders spelen hierin een belangrijke rol door te helpen met structuur en motivatie. Zo wordt plannen een waardevolle vaardigheid voor iedereen!

Lees hier alle interviews met de makers

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen rondom Leslab?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief (± 6 edities per jaar).

Volg ons

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Copyright 2025 © LesLab Uitgeverij Gerealiseerd door: BIG FAT Internet