Skip to content
VO

De invloed van Big Tech op de tijdlijn van jouw leerlingen

1 november 2023
De invloed van Big Tech op de tijdlijn van jouw leerlingen

Er is geen ontkomen aan: Big Tech is overal. Grote technologiebedrijven zoals Google, Facebook en Amazon vergroten onze digitale wereld, maar bepalen óók wat wij online te zien krijgen. Dit geldt ook voor jouw leerlingen. In dit blog lees je meer over de invloed van Big Tech op de tijdlijn van jongeren én hoe jij hierop kunt inspelen.

Ibrahims tijdlijn op Facebook, Instagram of TikTok ziet er anders uit dan die van Sarah. Dat komt door Big Tech’s geavanceerde algoritmen. Ze volgen het online gedrag en gebruiken deze gegevens om een gepersonaliseerde tijdlijn te maken. Zo ziet iedere leerling in jouw klas iets anders als ze hun favoriete socialmedia-app openen.

Eigen bubbel

Door deze persoonlijke algoritmes zien jongeren meer van wat ze leuk vinden, en minder van wat ze niet interessant vinden. Dat klinkt goed, maar er schuilt ook een gevaar in. Gepersonaliseerde tijdlijnen kunnen leiden tot bubbels, waarin jongeren alleen informatie zien die overeenkomen met hun bestaande overtuigingen. Dit kan hen in een comfortabele bubbel houden en voorkomen dat zij andere perspectieven ontdekken.

Pushmeldingen

De hele dag door ontvang je pushnotificaties op je telefoon. Dat is niet voor niets: Big Tech-bedrijven willen graag zoveel mogelijk tijd en aandacht opeisen. Met iedere *ping* leiden social apps jouw leerlingen af van jouw les of hun huiswerk.

Privacy en gegevensbescherming

Een ander belangrijk aspect is privacy. Big Tech-bedrijven verzamelen enorme hoeveelheden gegevens over jouw leerlingen, en er zijn zorgen over hoe ze die gegevens gebruiken en beschermen. Het is belangrijk dat jouw leerlingen zich bewust zijn van wat zij online delen en wie toegang heeft tot deze informatie.

Wees je bewust van je digitale footprint

Hoe ga je als docent om met alle digitale middelen die voorhanden liggen? En hoe help je jouw leerlingen om kritisch te blijven op de invloed van Big Tech?

Het thema Digi-Mentaal van onze lesmethode LEF geeft jou praktische handvatten die je kunt inzetten in de klas. Het maakt jouw leerlingen (opnieuw) bewust van hun digitale footprint, hun online gedrag en eigen privacy en de razendsnelle ontwikkelingen van AI. Het thema nodigt jou en je leerlingen uit om het gesprek aan te gaan over kansen en bedreigingen op digitaal gebied en laat hen nadenken over de mogelijke nadelen en zelfs gevaren van het online leven.

Wil je hier meer over weten? Hier lees je alles of LEF, onze nieuwe burgerschapsmethode.

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen rondom Leslab?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief (± 6 edities per jaar).

Volg ons

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Copyright 2024 © LesLab Uitgeverij Gerealiseerd door: BIG FAT Internet