Skip to content

Udens College

DEBBY | DOCENT

Proeftuin LOB wordt gemaakt voor én met docenten en leerlingen. We leggen onze lesmethodes aan ze voor en bekijken samen met hen waar we winst kunnen behalen. Zo is Proeftuin afgestemd op de belevingswereld van jongeren en voldoet het aan de wensen van docenten. Debby Marijnissen fungeerde met een aantal collega-docenten als klankbord. Ze vertelt alles over deze rol en haar visie op Proeftuin en LOB.

“Ik ben docent muziek en kunst, en geef les aan brugklassers, K3 en T4. Daarnaast ben ik werkzaam als coach/mentor van een vmbo-t klas (vierdejaars) en onderzoek ik nieuwe onderwijssystemen voor onze school.”

 

Udens College
Debby

Kennismaking met Proeftuin

“Ik werd zo’n anderhalf jaar geleden uitgenodigd om mee te luisteren en denken met Proeftuin. De verschillende actieve werkvormen grepen mijn aandacht en ik was benieuwd hoe ik die in de reguliere lessen kon implementeren. Dus probeerde ik veel uit in mijn lessen en vroeg feedback bij mijn leerlingen. Wat vind je goed, is het duidelijk en wat kan er nog beter?”

“Leerlingen schrijven al zoveel op in boekjes of moeten vragenlijsten invullen. Dan is het fijn om ook actief met je klas aan de gang te gaan. Door middel van een quiz, groepsgesprek of spel. Zo blijft de stof eigenlijk ook veel beter hangen, is mijn ervaring. Beeld is voor leerlingen sowieso erg belangrijk, en de vormgeving van Proeftuin sluit hier naadloos op aan.”

Best of Proeftuin

“Je merkt dat je met Proeftuin verder gaat dan studie of loopbaan. Het is het nieuwe LOB. Waar naast het ontwikkelen van burgerschaps- en loopbaancompetenties, ook alle ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling. Door te zoeken waar je goed in bent, maar zeker ook naar waar je plezier uithaalt. Zo zorg je ervoor dat de motivatie vanuit leerlingen zelf komt.”

“In mijn muzieklessen spoor ik leerlingen aan om alles uit te proberen. Ontdek maar of je ergens goed in bent. En zo niet, dan hoop ik dat je alsnog iets geleerd hebt en plezier hebt gehad. Door verschillende actieve werkvormen te gebruiken en doordat de methode aansluit bij de belevingswereld van jongeren, daag je leerlingen uit.”

Les(ideeën) delen met collega’s

“Dit vraagt natuurlijk de nodige creativiteit van docenten. Ik besef heel goed dat niet iedere docent daaraan toekomt. Een wiskundeleraar is bijvoorbeeld ongelooflijk goed in het uitleggen van wiskunde. Zorgen ook echt dat leerlingen hogere cijfers halen, door hun kennis en kunde naar een hoger niveau te tillen. Alleen wordt het soms lastig als ze creatieve werkvormen moeten verzinnen.”

“Daarom is de online docentenomgeving van Proeftuin een uitkomst. Hier heb je een enorme bron aan werkvormen waar je uit kunt putten. Daarnaast kun je jouw lesideeën delen met collega’s die minder creatief zijn. Als zij waardevolle input hebben, passen ze de les eenvoudig aan.”

Toekomst van Proeftuin

“Het vernieuwde Proeftuin maakt mij toch wel erg nieuwsgierig, vooral het opbouwen van een digitaal portfolio is wat mij betreft heel waardevol. In het mbo hecht men namelijk veel waarde aan een zogeheten doorstroomdossier. Op die manier waarborgen we écht doorlopende LOB-leerlijnen en beginnen studenten niet weer op 0 bij hun vervolgstudie.”

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen rondom Leslab?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief (± 6 edities per jaar).

Volg ons

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Copyright 2024 © LesLab Uitgeverij Gerealiseerd door: BIG FAT Internet