Rijn IJssel college
KATE | DOCENT“Volgens mij vinden docenten het vaak lastig te bepalen waar ze mee moeten beginnen, als het gaat om loopbaanbegeleiding. Ik kan me voorstellen dat sommige docenten ook het grote plaatje niet overzien, dan wordt de vertaling naar studenten al lastiger. Grondstof Loopbaan draagt met de doorlopende leerlijnen in ieder geval bij aan het aanbrengen van meer structuur.”
Studenten in hun kracht
Kate Donkor werkt al acht jaar in het onderwijs en geeft nu onder andere maatschappelijke zorg en loopbaanbegeleiding aan het Rijn IJssel. Kate vertelt: “Wij werken eraan om loopbaanbegeleiding nog meer de plek te geven die het verdient. Op een duidelijke en gestructureerde manier.”
Volgens Kate is loopbaanbegeleiding een van de belangrijkste onderwerpen in het onderwijs. “Hierbij gaat het om veel meer dan wat je later precies wil worden. Het gaat ook om persoonlijke ontwikkeling. Studenten krijgen hier een stuk eigen regie over hun leer- en ontwikkelproces.”
Grondstof Loopbaan bestaat uit twee lijnen: persoonlijk en professioneel. “Hiermee sla je de spijker op zijn kop. Ik vind de balans tussen professionele en persoonlijke ontwikkeling heel sterk. Maar ook dat er overlap is bij verschillende thema’s. Door deze sterke thema’s wordt het voor studenten ook duidelijk waar ze aan werken en wat ze eraan hebben.”
Bij Grondstof Loopbaan bouwen studenten een portfolio en persoonlijk cv op. Hierin kunnen zij laten zien waar ze aan gewerkt hebben, maar vooral waar ze trots op zijn. “Dat laatste is echt een meerwaarde. Op die manier besteed je ook aandacht aan de ontwikkeling van een fixed mindset naar een growth mindset.”
Want leren gaat met vallen en opstaan. Vooral het vallen kan soms frustrerend zijn, maar is natuurlijk vooral heel leerzaam. “Ik vind positieve benadering héél belangrijk. Zet studenten in hun kracht. Maak de ontwikkeling die ze door hebben gemaakt zichtbaar en laat ze shinen.”
In eerste instantie is Grondstof Loopbaan vooral digitaal beschikbaar, maar na verloop van tijd kun je ook werken met onze creatieve werkboeken. “Ik merk dat studenten toch nog steeds graag uit een boek werken. Zelf zou ik denk ik liever voor digitaal werken gaan, maar ik vind het prettig dat ik via deze methode toegang heb tot beide.”
Behoeften van docenten
Volgens Kate vinden docenten het vaak lastig te bepalen waar ze mee moeten beginnen, als het gaat om loopbaanbegeleiding. “Ik kan me voorstellen dat sommige docenten ook het grote plaatje niet overzien, dan wordt de vertaling naar studenten al lastiger. Grondstof Loopbaan draagt met de doorlopende leerlijnen in ieder geval bij aan het aanbrengen van meer structuur.”
Doordat bij Grondstof Loopbaan alle thema’s direct beschikbaar zijn, kun je thema’s kiezen die aansluiten bij wat op dat moment relevant is voor jouw studenten. “Op die manier kunnen we het ook onderbrengen bij andere vakken. Zo zorgen we voor een brede draagkracht voor loopbaanbegeleiding. Het schrijven van een sollicitatiebrief kan bijvoorbeeld ook prima samen met stof uit de lessen voor Nederlands.”