Dulon College
STEVEN | DOCENT & KARTREKKER LOBBij Dulon College zochten ze naar een manier om loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) eenduidiger en effectiever in te richten voor hun studenten. Met Leslab’s methode Grondstof vonden zij precies die structuur en flexibiliteit die nodig is om het LOB-programma te versterken en studenten goed voor te bereiden op hun toekomst. Steven Landman is binnen de sector Sport & Bewegen van Dulon College dé kartrekker voor Loopbaanoriëntatie & Begeleiding. “Voor ons betekent werken met Grondstof dat we studenten kunnen begeleiden binnen een duidelijke leerlijn, zonder dat het een extra werkdruk oplevert voor de docenten.”
Een methode die werkt
“In het verleden werkte elk team binnen Dulon College op zijn eigen manier aan loopbaancompetenties. Het is moeilijk als iedere studieloopbaanbegeleider zijn eigen plan trekt en zelf opdrachten bedenkt. Als kartrekker moet ik de vinger aan de pols houden wat betreft de kwaliteit van de loopbaanlessen, maar hoe check je de kwaliteit als er geen vaste kaders zijn?”
“Grondstof bracht hierin verandering: vaste kaders, duidelijke doelen en toch heel veel flexibiliteit in de uitvoering. Hierdoor hebben we houvast en dat zorgt voor meer duidelijkheid én minder werk.”
Betrokken samenwerking met Leslab
“De samenwerking met Leslab is vanaf het begin persoonlijk en betrokken geweest. Ze zijn rustig, relaxed en bekwaam. Ze proberen hun methode niet te verkopen, want het is voor hen veel belangrijker of het past bij de studenten. Daarom zal Grondstof niet voor elke opleiding geschikt zijn, maar gelukkig was er in ons geval al direct een match.”
“Het team van Leslab heeft zich echt verdiept in onze specifieke wensen en behoeften. Bij Leslab werd meteen duidelijk dat zij begrijpen wat wij als school nodig hebben. Ze kwamen hun beloftes na en stonden altijd klaar om mee te denken.”
Een aanpak op maat voor een soepel implementatietraject
“Leslab hielp ons om het programma op te zetten en in te plannen, passend bij de opbouw van ons schooljaar en de specifieke lesmomenten. Zo kunnen we thema’s uit Grondstof precies timen, bijvoorbeeld vlak voor de stageperiodes, zodat de studenten direct waardevolle vaardigheden leren op het juiste moment. Door een pilot te draaien, konden we het lesmateriaal in de praktijk testen en leerden docenten de methode kennen voordat deze breder werd ingevoerd. Deze aanpak gaf ons de ruimte om de methode op een rustige, doordachte manier in de school te implementeren.”
Een krachtige basis voor de toekomst
“Met Grondstof leggen we bij Dulon College een stevig fundament voor het loopbaanonderwijs. Studenten kunnen nu werken binnen een consistente lijn, waardoor ze naadloos kunnen overstappen naar een eventuele vervolgstudie, zonder dat hun voortgang verloren gaat. De duidelijke kaders en flexibiliteit zorgen ervoor dat onze studenten zelfstandig aan de slag kunnen met hun loopbaanontwikkeling, terwijl docenten minder tijd kwijt zijn aan planning en voorbereiding.
Kortom, Grondstof helpt ons niet alleen om LOB steviger te verankeren in het onderwijs, maar ook om het op een manier te doen die goed voelt voor onze studenten en ons docententeam. Samen met Leslab bouwen we aan onderwijs dat écht het verschil maakt.