Samenwerken aan loopbaanontwikkeling: Dulon College slaat handen ineen met Leslab
Hoe zorg je ervoor dat studenten én docenten enthousiast worden van loopbaanlessen en het niet langer zien als een ‘moetje’? Met deze vraag in zijn achterhoofd kwam Steven Landman, loopbaancoördinator van Dulon College in Ede, bij LesLab terecht. Inmiddels draait er een pilot van Grondstof binnen de sectie Sport & Bewegen en liggen er plannen om de methode Dulon-breed in te zetten. LesLab bracht een bezoek aan deze mbo-school en sprak met Steven over de implementatie van Grondstof.
Via een collega van de sectie Veiligheid & vakmanschap (VeVa) kwam Steven in contact met LesLab. VeVa werkt al met onze loopbaanmethode en de coördinator van deze opleiding is erg enthousiast over Grondstof. “Het eerste contact was dus snel gelegd!”, zegt Steven.
Toch startte de samenwerking met de sectie Sport & bewegen anders dan normaal. Na een eerste kennismaking via Teams, kwam Steven persoonlijk naar ons kantoor in Nijmegen toe. “Het team leren kennen, de sfeer proeven… dat zegt veel over het product,” licht Steven toe. “Een methode kan er nóg zo mooi uitzien, uiteindelijk is het ook belangrijk om te ervaren wat de visie is van de makers van de methode.”
Het persoonlijke bezoek gaf ons de kans om niet alleen Grondstof te laten zien, maar ook om in een ontspannen setting onze aanpak te bespreken en meteen met de inhoud aan de slag te gaan.
“De mensen van LesLab zijn rustig, relaxed en bekwaam. Ze proberen hun methode niet te verkopen, want het is voor hen veel belangrijker of het past bij de studenten. Daarom zal Grondstof niet voor elke opleiding geschikt zijn, maar gelukkig was er in ons geval al direct een match.”
Waarom Grondstof?
Steven had al snel door dat onze methode precies biedt wat hij zocht: vaste kaders, duidelijke doelen en toch heel veel flexibiliteit in de uitvoering. Voorheen was er binnen LOB weinig structuur en werkte elk team op zijn eigen manier. Grondstof bracht hierin verandering en gaf Steven en zijn team een basis om op te bouwen, terwijl ze toch vrijheid houden in hoe ze het aanbieden.
“Het is moeilijk als iedere studieloopbaanbegeleider zijn eigen plan trekt en zelf opdrachten bedenkt. Als kartrekker moet ik de vinger aan de pols houden wat betreft de kwaliteit van de loopbaanlessen, maar hoe check je de kwaliteit als er geen vaste kaders zijn? Door Grondstof hebben we nu houvast, en dat zorgt voor meer duidelijkheid én minder werk,” zegt Steven.
“Ook creëren wij hier als Dulon College eenduidigheid, uniformiteit en transparantie mee. Wanneer studenten een nieuwe studiekeuze maken, kunnen ze naadloos verder met hun progressie binnen loopbaan. De nieuwe docent kan direct inzien aan welke competenties al wel gewerkt is en welke nog extra belicht dienen te worden.”
Onze begeleiding in de praktijk
Het team van Dulon College is niet over één nacht ijs gegaan. Na de kennismaking volgde er een fase waarin we samen de leerlijn vormgaven. Stijn en Eline van LesLab brachten een bezoek aan de mbo-school, waar zij samen met een team van afgevaardigden van het Dulon College een gedetailleerde planning maakten om elk thema in Grondstof zorgvuldig af te stemmen op het schooljaar. Zo behandelen ze bijvoorbeeld vlak voor de stageperiodes precies die onderwerpen die aansluiten op wat studenten op dát moment nodig hebben.
Pilot
De sectie Sport en Bewegen van Dulon College draait in het schooljaar van 2024/2025 een pilot, zodat zij en wij nog kleine aanpassingen konden doen voordat ze Grondstof breed inzetten. “Zo kunnen we in de praktijk ondervinden of de thema’s aansluiten bij onze studenten”, licht Steven toe. “Stel dat de inhoud van een bepaald thema te hoog gegrepen is, dan passen we dat in het volgende schooljaar aan. Ook krijgen teams die in eerste instantie nog twijfels hebben, door de pilot de kans om de methode eerst rustig uit te proberen.”
Gebruiksvriendelijk
Toch is het voor de docenten al meteen duidelijk: Grondstof is gebruiksvriendelijk en sluit goed aan bij hun lessen. Steven vertelt hierover: “Je bent weinig tijd kwijt om een goede LOB-les voor te bereiden. Veel mbo-scholen hebben te maken met minder betrokken loopbaandocenten. Met Grondstof komt er een kant-en-klaar pakket voor hen te liggen, waar de docent zó mee aan de slag kan. De methode sluit niet alleen aan bij de belevingswereld van de mbo-student, maar ook bij de gewenste manier van onderwijs. Want binnen elke les zijn er drie verschillende mogelijkheden om de les vorm te geven. Zo kan de docent er de ene les voor kiezen om de student meer vrijheid te geven, en de andere keer wat meer sturing te bieden.”
De kracht van korte lijnen
Onze samenwerking met Dulon College is gebouwd op vertrouwen en goede communicatie. We vinden het belangrijk dat docenten en teams zich gesteund voelen in hun werk, en dat merken ze. Steven benadrukt: “Leslab denkt met ons mee. Ze komen hun woord na, en de responstijd is heel hoog.” Door deze korte lijnen kunnen we snel schakelen en blijven we betrokken bij elke stap in het proces.
Toekomstplannen en doorontwikkeling
Ondertussen zijn we bezig met de doorontwikkeling van Grondstof richting 2025/2026, waarbij we intensief met Dulon College blijven samenwerken en luisteren naar hun feedback. “Wanneer alles verloopt zoals gewenst werken volgend jaar alle niveau 3- en 4-opleidingen op het Dulon College met Grondstof. Daarnaast kijken we naar de mogelijkheden die Grondstof kan bieden voor de VAVO-, BBL-, Entree- en niveau 2-opleidingen. Op deze manier geven wij het loopbaanonderwijs op het Dulon College een kwaliteitsimpuls en proberen we onderwijs op maat te realiseren voor onze studenten.”
“Mijn uiteindelijke doel van werken met Grondstof is dat loopbaandocenten meer feeling krijgen met het vak LOB. Dat het niet alleen een schoolopdracht is, maar dat ze hiermee de student écht leren kennen en goed kunnen begeleiden. Dus dat LOB geen moetje meer is, maar meerwaarde levert.”
“Dát is mijn gedroomde doel, maar voor nu ben ik al heel tevreden als studenten de opdrachten maken volgens de planning en de docent het gemak ervaart van de methode. Niet iedere docent is goed in LOB, maar Grondstof is een middel om de docent in zijn of haar kracht te zetten. Deze lesmethode maakt het allemaal een stuk makkelijker.”
Een methode die raakt
Grondstof is meer dan een lesmethode. Het is een inspirerende manier om met loopbaanoriëntatie en -ontwikkeling aan de slag te gaan. We hebben de methode zo ontworpen dat hij flexibel inzetbaar is en dat elke les opnieuw past bij wat jouw klas op dat moment nodig heeft. Binnen iedere les bepaal je zelf de mate van begeleiding en zelfstandigheid: geef studenten de vrijheid om hun eigen route te ontdekken, of bied juist structuur wanneer dat gewenst is.
Grondstof is afgestemd op de mbo-student van nu, met thema’s die dicht bij hun belevingswereld staan en aansluiten op hun toekomstige beroepspraktijk. Of je nu werkt met niveau 2 of 4, met Grondstof creëer je een consistente leerlijn waarin iedere docent eenvoudig kan zien welke competenties al zijn behandeld en waar studenten nog aan moeten werken. Zo bouwen we samen aan een stevig fundament voor hun loopbaan en geven we studenten eigenaarschap over hun eigen ontwikkeling.
Ben je ook benieuwd wat Grondstof Loopbaan voor jouw school kan betekenen?
Neem gerust contact met ons op om te kijken hoe wij kunnen helpen om jouw loopbaanlessen naar een hoger niveau te tillen! Samen creëren we inspirerend en toekomstgericht onderwijs dat aansluit bij wat mbo-studenten nodig hebben.