
Actief leren & ervaren
Met onze complete lesmethodes voor het vo en mbo
Gratis flitsles: Digi Debat – Online slim met AI en nepnieuws

Week van de Mediawijsheid: ontdek de kracht én valkuilen van AI
Tegenwoordig kan je zó veel met AI. En de resultaten zijn vaak verbluffend. Maar wat is nu echt en wat niet? En omdat je er mensen mee kan misleiden, moeten we het daarom maar verbieden? Precies daarover gaat onze nieuwste flitsles uit LEF Burgerschap.
Tijdens de Week van de Mediawijsheid draait alles om kritisch en bewust omgaan met digitale informatie. In deze flitsles – gebaseerd op thema 3 uit Digimentaal (LEF Burgerschap) – onderzoeken leerlingen hoe kunstmatige intelligentie (AI) ons dagelijks nieuws beïnvloedt. Ze ontdekken hoe makkelijk beelden of berichten online kunnen worden gemanipuleerd, maar ook hoe je AI juist kunt gebruiken om misleiding te ontmaskeren.
De les Digi Debat maakt leerlingen niet alleen mediawijzer, maar ook AI-vaardiger. En dat sluit naadloos aan op de nieuwe SLO-examendoelen, waarin het gebruik van AI en digitale geletterdheid een vaste plek hebben gekregen.
Wat doen leerlingen in deze les?
In drie interactieve onderdelen verkennen leerlingen hoe echt en nep zich online met elkaar vermengen:
- Intro: Online manipulatie
Leerlingen testen hun ‘digitale oog’ met een beeldquiz: welke foto’s zijn echt en welke zijn gemaakt met AI of bewerkt met Photoshop? Door samen te onderzoeken en te discussiëren, leren ze hoe snel onze waarneming wordt misleid.
- Kern: Nepnieuws herkennen
Met behulp van de ZEBRA-methode leren leerlingen hoe je AI effectief kunt gebruiken om nieuwsberichten te controleren. Ze ontdekken dat een goede prompt – een duidelijke en complete opdracht aan AI – leidt tot betrouwbaardere antwoorden.
Zo wordt AI een hulpmiddel bij factchecking in plaats van een bron van verwarring.
- Slot: Online regels en wetten
In een klassikaal debat buigen leerlingen zich over de vraag: Wie is eigenlijk verantwoordelijk voor de verspreiding van nepnieuws?
Ze nemen verschillende rollen aan (bijvoorbeeld influencer, platform of overheid) en bespreken vanuit verschillende perspectieven waar de verantwoordelijkheid ligt.

Waarom is dit belangrijk?
We leven in een tijd waarin beelden, algoritmes en kunstmatige intelligentie bepalen wat we zien en geloven. Door leerlingen te laten oefenen met kritisch denken én slim AI-gebruik, leren ze grip te houden op hun eigen informatieomgeving.
Bij Leslab geloven we niet in een ‘AI-lockdown’, maar in leren werken mét AI. Want wie begrijpt hoe je technologie kunt sturen, kan die ook bewust en ethisch inzetten. Deze flitsles helpt docenten om precies dat gesprek aan te gaan in hun klas.
Aan de slag met Digi Debat
Wil je met je klas aan de slag tijdens de Week van de Mediawijsheid? Download het lesmateriaal gratis via onderstaande link.
Je vindt er:
- de PowerPointpresentatie Digi Debat, inclusief opdrachten en discussiekaarten
- de individuele verwerkingsopdrachten (uit het werkboek), waarin leerlingen zelf aan de slag gaan met AI en de ZEBRA-methode.
Meer verdieping?
Heb je al toegang tot LEF en wil je verder bouwen op dit thema? In onze methode LEF Burgerschap vind je meer lessen over digitale verantwoordelijkheid, ethiek en technologie.
Leerlingen leren daarin hoe AI hun keuzes, wereldbeeld en toekomst beïnvloedt – en hoe ze zelfbewuste digitale burgers kunnen worden.
Gratis lesmateriaal voor Burgerschap en LOB
Benieuwd naar alle Flitslessen voor het vo en mbo? Ontdek onze complete collectie rond thema’s als duurzaamheid, politiek, vitaliteit en natuurlijk: mediawijsheid. Want actief leren begint bij bewustwording. En daar hoort kritisch denken over de digitale wereld absoluut bij.
