Minister Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft het adviesrapport gedeeld dat de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs in het mbo moet verbeteren. Een onderwerp dat tijdens de CVI-conferentie begin deze maand ook al een hot topic was.
De minister zal voor het zomerreces de Kamer informeren over zijn beleidsreactie op het adviesrapport, dat je hier kan downloaden. Dit zijn in elk geval de belangrijkste punten en adviezen uit dat rapport:
20 nieuwe eisen, 4 thema’s – De huidige kwalificatie-eisen voor burgerschapsonderwijs zijn niet conceptueel onderbouwd en bieden onvoldoende heldere doelen. Daarom heeft een expertgroep twintig nieuwe kwalificatie-eisen opgesteld, verdeeld over vier thema’s (verschil en gelijkwaardigheid, individu en groep, maatschappijvisies en maatschappelijke vraagstukken, macht en besluitvorming)
Instellingsexamen – Het advies is om mbo-studenten te laten deelnemen aan een instellingsexamen voor burgerschapsonderwijs. Dit schept duidelijkheid en benadrukt de waarde van burgerschap als een belangrijk onderdeel van de opleiding.
Explicietere opdracht – De wettelijke burgerschapsopdracht voor mbo-instellingen moet explicieter worden gemaakt, waarbij de nadruk ligt op het voorleven en stimuleren van democratische waarden via het curriculum en het schoolklimaat.
Focus op uitvoering en uitvoerbaarheid – Het rapport roept op tot politieke besluitvorming en benadrukt dat de implementatie en uitvoering van deze aanbevelingen cruciaal zijn. Er wordt gewezen op het belang van aansluiting bij het voortgezet onderwijs, bekwaamheidsontwikkeling van docenten, voldoende ontwikkel- en implementatietijd, en monitoring van de praktijk.
Wat ons betreft is dit een mooie stap voorwaarts in het versterken en verbeteren van burgerschapsonderwijs in het mbo! 👉 Rijksoverheid Burgerschapsonderwijs